Welkom bij onze Limpiado Car Detailing Clubman series. In deze serie van blogposts gebruiken we de Limpiado MINI om te tonen wat een car detail inhoudt en wat we bij Limpiado hebben te bieden. Bij deze eerste blogpost geven we meer uitleg over de eerste stappen van onze correctie detail. Denk hierbij aan meermaals grondig wassen en decontamineren. De voorbereiding dus.

Arrival

Voor we beginnen met detailen, moeten we verschillende stappen doorlopen om een goed voorbereide lak te bekomen. Als de auto bij ons binnenkomt laten we deze eerst een aantal minuten afkoelen. De warme motor verwarmt de motorkap en de remschijven zijn gebruikelijk ook gloeiend heet.

Dit kan ervoor zorgen dat de producten die worden gebruikt meteen opdrogen. Bij bepaalde producten mag dit absoluut niet gebeuren omdat deze ernstige schade kunnen verrichten. 

Let dus op dat u uw wagen niet meteen wast na een sportieve rit op een zonnige dag.

Decontamination

Als de wagen eenmaal afgekoeld is kunnen we beginnen aan stap 1 van het decontaminatieproces. Bij deze stap wordt de gehele wagen ingespoten met Gyeon Iron. Dit product zal er voor zorgen dat ijzerdeeltjes gaan oplossen. Ijzerdeeltjes/vliegroest stapelen zich doorheen de jaren op op de lak. Dit wordt veroorzaakt door de remschijven van je auto tijdens het remmen of van naast een trein/tramspoor te staan. Als het product op de ijzerdeeltjes reageert, geeft het een paarse kleur. Hoe paarser het product hoe meer vliegroest er aanwezig is. Gyeon Iron wordt ook gebruikt als velgenreiniger omdat er daar aanzienlijk wat ijzerdeeltjes zich opstapelen.

Handwash

Nadat we Gyeon Iron een tijdje hebben laten inwerken op de ijzerdeeltjes gaan we de auto foamen met Gyeon Foam. Er ontstaat hierdoor een dikke zeeplaag die vuil zal losweken en meenemen tot het van de auto lekt. Dit zorgt er natuurlijk niet voor dat je auto gewassen is, maar het is een mooie methode voor het grove vuil aan te pakken. Terwijl de foam zijn werk doet, gebruiken we een zacht borsteltje om alle hoekjes en kiertjes te ontdoen van vuil. Na het afspoelen wordt de auto nog eens gefoamt met autoshampoo en gewassen met een wash mitt. De auto wordt vervolgens nog eens afgespoeld en afgedroogd. Dit is het moment waar de meeste denken klaar te zijn. Maar het begint nog maar net. 

Clay

De laatste stap van het decontaminatieproces en de belangrijkste stap in de voorbereiding voor een detail. In deze stap worden alle gelakte onderdelen en de ramen gekleid. Op de lak stapelt vuil zich op. Denk aan teer/boomsap dat zich hecht aan de lak. Dit soort vuil gaat niet weg met een reguliere wasbeurt. Om van deze vervuiling af te komen gaan we kleien.

De lak wordt bevochtigd met Gyeon Claylube en met het kleiblokje gaan we in rechte lijnen over de lak bewegen. Het vuil dat zich op de lak bevind komt los en kruipt in het stukje klei. Het kleiblokje wordt dus steeds in tweeën geplooid en vervangen als deze verzadigd is. De auto zal na een kleibeurt meestal krassen vertonen van het vuil in het kleiblokje. Elke auto wordt gekleid als deze machinaal wordt gepolijst, zelfs een nieuwe. De lak moet zo glad mogelijk zijn voor het polijsten. Het spreekt voor zich dat we geen enkel vuiltje in onze polijstpads willen hebben. De auto wordt nogmaals gewassen na het kleien om er zeker van te zijn dat deze volledig clean is.

Heb je nog vragen over zo’n kleibeurt? Aarzel dan niet ons te contacteren.

Wielen

Dit proces wordt volledig herhaald op de wielen terwijl de auto op de brug staat. De wielen zijn gedemonteerd om de perfecte voorbereiding te kunnen treffen. 

We verwelkomen u graag weer op 7 april 2021 om 14u, voor een gloednieuwe blogpost: Detail Proces

Hebt u na het lezen van deze blogpost vragen?

Hebt u graag een gepersonaliseerde prijsofferte?

Laat een reactie achter in de comments of neem contact op met ons.